perjantai 17. heinäkuuta 2015

Kahden yön hotellimatka Tallinnassa 11.7.-13.7.2015

Olimme jo ennen kesää suunniteltu tämä hotellimatka. Hotellinamme oli Original Sokos Hotel Viru, jossa en ole koskaan ennen ollut. Mutta nyt itse matkaan. Lähdimme aamulla ajamaan kohti Helsinkiä 10 jälkeen. Helsingin Länsiterminaalilla olimme hieman ennen klo 12.30

Laivamme Superstar olikin jo peruuttamassa satamaan.

Princess Anastasia

Norwegian Star
 Menimme tekemään lähtöselvityksen ja odottelimme laivaannousua Bar Laiturissa. Laivaannousu alkoi 13.00. Päästyämme laivaan, menimme varaamaan istumapaikan laivan keulabaari, Dolce Vitasta. Tilasin myös raikkaan juoman.

Dolce Vita,

Sitten lähdin käymään kannella. Sää oli myös melko lämmin, mutta olihan siellä kuitenkin viilentävä tuuli.

Kannelta oli mukava seurata loittonevaa Helsinkiä.

Sen jälkeen lähdin syömään ranskalaiset Hamburgeriassa. Sen jälkeen matka jatkui mukavasti kohti Tallinnaa...

Täyttä vauhtia kohti Tallinnaa!

Star

Loppumatkaksi menimme kannelle ja siellä olimme matkan loppuun asti.

Mariella

Tallinnan rannikko häämöttää...

Sea Wind ja Victoria I Tallinnassa.

Viking XPRS

Empress.
 Poistuimme laivasta viimeisten joukossa. Jatkoimme matkaa hotellillemme. Hotellin vastaanotossa palvellu oli erittäin sujuvaa ja saimme huoneen 20 kerroksesta. Tällä kertaa emme onnistuttu saamaan hotellihuonetta satamaan päin, mutta ei se mitään. Onhan siellä asiakkaiden käytössä olevat parvekkeet, ja löytyikin sellainen parveke, josta näki hyvin satamaan ja merelle.

Sitten lähdin kuvailemaan hotellin parvekkeelle, josta olivat siis upeat näkymät ja hotellissa oli kaikkiaan 22 kerrosta.

Tallinna on kaunis kaupunki.

Superstar lähdössä ja Victoria I vielä satamassa.
Superstarilla suuntana Helsinki.

Empress, Viking XPRS ja Superstar
Kuvailun jälkeen lähdimme syömään. Valitsimme Tommi Metro Grill -ravintolan, joka sijaitsi lähellä hotelliamme. Ravintola oli viihtyisä. Tilasin listalta lammasta ja jälkiruoaksi valitsin jäätelöpirtelön.

Annos oli täyttävä, erinomaisen hyvää ja punaviinikastike sopi hyvin myös perunoiden kanssa, suosittelen kyseistä paikkaa ihan jokaiselle!

Sitten jatkoimme matkaa vanhaan kaupunkiin. Lempipaikkojani Tallinnassa...

Pitkän kävelylenkin jälkeen lähdimme hotellille päin. Emme kuitenkaan koko iltaa halunneet viettää hotellihuoneessa, vaan menimme hotellin läheiselle terassille kuuntelemaan mukavaa musiikkia.

Maistoin ensimmäistä kertaa virolaista limua, makua en tunnistanut millään, mutta hyvää oli!
Sitten menimme käymään huoneessa ja kävin kuvaamaassa M/S Starin parvekkeelta.

Star
Samalla oli myös upea auringonlasku...

Menin takaisin huoneeseen, josta lähdimme sitten viettämään iltaa hotellin yökerho Valuuta Baariin, jossa ei ollut muuten känniläisiä. Nuoret (12-17 -vuotiaat) saivat olla yökerhossa pikkutunneille asti, josta olin hämmästynyt. Ei olekaan Virossa samanlaisia aikarajoja baareissa kuin Suomessa... Alla olevat 3 kuvaa ovat puhelimella otettuja, joten laatu ei ole paras mahdollinen - ''Ei laatu, vaan aihe'' :)

Menimme nukkumaan ennen kello 2. Aamulla heräsimme 8-9 aikaan ja menimme aamiaiselle, joka tarjoiltiin Merineitsi -ravintolassa.

Aamiaisella valikoimaa oli runsaasti ja aamiainen oli kokonaisuudessaan erinomainen, kiitos vielä henkilökunnalle!
Söimme itsemme melkein ähkyksi, sillä edessä olisi pitkä päivä, niin jaksaisi kävella ja eikä tulisi ihan heti nälkä. Olimme suunnitelleet, että menisimme Tallinnan televisiotornille. Lippujen hinnat täältä. Menimme Teletornille Tallink Taksolla, emme luota muihin takseihin Tallinnassa kokemuksen perusteella, joten suosittelisin menemmään Tallink Taksolla liikenteeseen, jos ei halua kävellä tai mennä bussilla. Taksimatkan hinnaksi tuli 12 euroa.

Sitten 175 metrin korkeuteen.

Tornista oli huikeat näkymät. Kirkkaalla säällä Helsingin erottaisi paljain silmin.

Gabriella matkalla Tallinnan satamaan.
Gabriella ja Baltic Queen kohtaavat...

Superstar lähdössä kohti Helsinkiä.

Tämän panssarilasikannen päällä ollessa alkoi jo hieman pelottamaan...

Muugan satama.

Teletornilla vierailu oli mahtava kokemus. Voisi kyllä huoletta mennä uudelleenkin. Takaisin keskustaan menimme taksilla. Jatkoimme matkaa Sada Marketiin, jossa kävimme syömässä.

Listalta valitsin premium -burgerin. Annos oli täyttävä ja maistuva.
Kiertelimme hetken aikaa Sada Marketissa ja sen jälkeen kävimme nostamassa terminaalista rahaa. Jatkoimme matkaa hotellille viemään päivän ostokset. Sitten menimme vanhaan kaupunkiin, jossa kiertelimme paljon ja tulihan jotain ostettuakin - vaatteita, matkamuistoja yms...

Ennen hotellille päin menoa, kävimme vielä syömässä Arizona Saloon -ravintolassa

Valitsin listalta Fish and Chips -annoksen. Annos oli täyttävä ja maistui myös todella hyvälle. Suosittelen paikka jokaiselle!
Jalat alkoivat olla kipeät pitkän kävelylenkin vuoksi, joten aloimme kävelemään pikku hiljaa takaisin hotellille. Päätimme mennä ajoissa nukkumaan, koska halusimme  herätä hyvissä ajoin, että kerettäisiin vielä kaikessa rauhassa shoppailemaan satamassa. Heräsimme jo 8 jälkeen. Menin parvekkeelle kuvaamaan Tallinnaan saapuvan M/S Starin ja satamassa olevan M/S Baltic Queenin. Tallinnaan saapui myös AIDAmar...

AIDAmar
Sitten menimme aamiaiselle, jossa syötyä ihan ähkyksi.

Sitten menimme hakemaan huoneesta matkalaukut ja kävimme luovuttamassa huoneen hotellin vastaanotossa.

Hotellin vastaanotto.

Nordic Hotel Forum, mihin meidän piti alunperin mennä, mutta hinnat oli sen verran kalliita, joten päätimme ottaa Virun. :)
Sitten lähdimme kävelemään satamaan päin. Satamassa kävimme tekemässä viimeiset ostokset ja sitten mentiinkin tekemään lähtöselvityksen terminaalilla, koska olimme varanneet laivamatkat erikseen, sillä hinta oli huomattavasti halvempi varatessamme laivamatkat erikseen.

Laivaannousua odottelimme terminaalin kahvilan puolella. Söimme siinä myös pientä välipalaa.

Sitten ovet aukesivat ja oli laivaannousun aika. Veimme matkalaukut matkatavarasäilytykseen. Hinta on 2 euroa.

Päästyämme laivaan, varasimme istumapaikat laivan peräbaari, Da Vincistä.

Sitten laiva alkoikin lähteä Tallinnasta kohti Helsinkiä. Laivan kova tärinä peräbaarissa oli aika kamalaa, mutta se on normaalia, kun täydet tehot - ei se kuitenkaan koko matkaa kestänyt. :)

Matkan aikana kävin kaupassa, syömässä ja kiertelemässä.

Dolce Vita -keulabaari.

Kylmää kyytiä...

Da Vinci.
Loppumatka taittuikin mukavasti lehteä lueskellessa ja Suomenlahden maisemia katsellessa. Kävin vielä katsomassa kannella Baltic Queenin ohituksen.

Helsinki häämöttää...

Lähdimme odottamaan laivasta poistumista hyvissä ajoin, koska meillä oli myös matkalaukut matkatavarasäilytyksessä. Kuitenkin poistuimme laivasta viimeisten joukossa, koska oli aikamoinen tungos, niin kuin aina..

Matka oli jälleen mukava, kiitos Original Sokos Hotel Virun henkilökunnalle sekä Superstarin henkilökunnalle - suosittelen kyseistä hotellia jokaiselle!

Palautetta voi lähettää rohkeasti, sillä palaute on minulle myös tärkeää! :)

1. Tosi kiva postaus, mut jos haluutte vinkin ni ton Tallink takson lisäks myös Tulika takso on luotettava, valkoset taksit! :)

T. Riikka, joka ei jaksa kirjautuu sisää :D

2. Kannattaa laittaa googlettaa Tallinnan taksien hinnat, löytyy hyvä lista taksien hinnoista sekä vinkkejä taksimatkoista.