keskiviikko 27. huhtikuuta 2016

Silja Europa 3.4.-4.4.2016.

Heippa ja pahoittelut postauksen myöhästymisestä, on ollut kiireitä ja tietokone huollossa, niin olette arvoisat lukijat joutuneet odottamaan. No mutta nyt itse risteilyyn. Olimme varanneet matkan Ikaalisten Matkatoimiston kautta, johon siis sisältyi tämä risteily kuljetuksineen. Bussi lähti Raisiosta kohti Helsingin länsiterminaalia klo 14.10. Bussimatka meni leppoisasti ja länsiterminaalilla olimme vähän kello 17 jälkeen. Bussikuskilta saimme matkaliput ja sitten lähdimmekin jo odottelemaan
laivaanpääsyä.

Laivaannousu alkoikin melko nopeasti ja sitten astelemaan laivaan. Oli hieno hetki kävellä Europalle pitkästä aikaa! Hyttimme sijaitsi 5. kannella ja hyttiin tultuamme oli hytin sijaus vielä kesken, joten päätimme piipahtaa kahville Seaside Cafessa. Söin samalla katkarapusalaatin.

Sen jälkeen kävinkin hytissä ja vuoteet olivat sijattu. Hytti oli yleisilmeltään ihan ok, mutta elämää vähän nähnyt ja vähän kaipaisi remonttia. Esim. WC:n ovi alapuolelta melkein ruostunut puhki. Mutta ei se meidän matkaa haitannut. Patjat olivat yllättävän mukavia. :) Matkalla hyttiin tapasin laivafanin, joka oli tuplaristeilyllä Europalla, tutustuimme toisiimme ja hän varasi Vip Loungen.

Mukavasti tuo muistoja mieleen tuo pöytälamppu, ihanaa, että ei ole heitetty pois. :)
Sitten lähdin kiertelemään laivaa ja kävin drinkillä Winjammer Barissa.

Laivapoliisi -drinkki, nam. :)
Kello alkoikin tulla 18.30 ja merimatka Tallinnaan sai alkaa. :) Kävin kannella haukkaamassa happea.

M/S Star.
Rakennustyöt meneillään, muistaakseni Tallinkin uutta laivaa, M/S Megastaria (2017)  varten?
Silja Europan komea korsteeni.
Sitten päätin käydä istuskelemassa Fast Lanessa katselemassa Suomenlahden maisemia, mutta sää oli hyvin sumuinen aluksi.

Fast Lane.
Samalla tapasin toisen nuoren laivafanin, joka oli siis samalla risteilyllä. Juttelimme siinä jonkin tovin ja sitten matkamme jatkui kokousosastolle, koska meille oli varattu Vip Lounge.

Vip Lounge, olin samalla ensimmäistä kertaa tuossa tilassa. :)
Juttelimme porukan kanssa pitkään ja kauan kestäneen keskustelun jälkeen oli hyvä suunnata syömään Fast Laneen. :)

Kuva poistuessa Vip Loungesta. :)
Tallinkin laivalla (ainakin Helsinki-Tallinna) ruoan maku on parantunut huomattavasti ja kehut keittiö sai myös hyvästä palvelusta niin kuin ruoasta, vaikka ruoka olikin hieman jäähtynyt, mutta ei liikaa. :)
Ruokailun jälkeen kiertelin pitkän aikaa ja sitten laiva alkoikin saapua Tallinnaan. Ilta jatkui mukavissa merkeissä Ocean Clubissa. :)

Suvi Karjula & In the Mood viihdytti tanssikansaa, tykkäsin todella paljon kyseisestä bändistä. :)

Suvi Karjula & In the Mood.
Kävin kovan tanssahtelun jälkeen kiertelemässä ja kuvailemassa laivaa. :) Aikaisemmin minulla ei kuvia (ei ainakaan hyviä) ollut Silja Europalta, vaikka olinkin Europalla paljon risteillyt.

Corner Bar - laivan tyylikkäin paikka. :)
8. kannen arcadelta.

Tykkään Europan upeasta ''aukiosta''.

7. kannen kauppakäytävältä, lattiat kiiltää hienosti. :)
Sitten palasin takaisin Ocean Clubiin, kun pian oli keskiyön show.

Tämä showryhmä taisi olla The Chart Breakers.
Vauhdikkaan illan jälkee kävin vielä haukkaamassa kannella happea ja sitten olikin aika mennä nukkumaan. :)

Tallinnan valot.

Tuolla kopteritasolla tuli joskus pikkupoikana juoksenneltua laivan oltua Turku-Tukholma -linjalla.

Europan korsteeni pimeässä.

M/S Superstar.
Yö tuli nukuttua varsin hyvin ja aamulla herätessä (klo 8 jälkeen) olikin nälkäisenä hyvä suunnata aamiaiselle Buffet Europaan ennen kuin lähdettiin maihin Tallinnan vilinään. :)

Ruoka oli maistuvaa ja vatsat täynnä lähdimme Tallinnaan ja menimme suoraan Norde Centrumiin, jossa vietimme aikaa jokusen tovin, jonka jälkeen ennen takaisinmenoa laivalle istuskeltiin satama-alueen penkillä nauttimassa lämpimästä auringonpaisteesta. :)

On se Europa vaan niin mahtavan näköinen! <3
Sää Tallinnassa aamulla oli melko hyvä, mutta viileä.

Finlandiakin saapui, pitäisi ehkä kesällä käymässä testaamassa tuo laiva ensimmäistä kertaa. :)
Takaisin laivaan!

Laivalla olimme takaisin n. klo 11 jälkeen sekä veimme tuliaiset Tallinnasta hyttiin ja matka jatkui ulkokannelle, laivan laidalla komeili myös lokki. :)

Sen jälkeen kävimmekin drinkillä Joe's Placessa. :)

Laivapoliisi -drinkki.
Kello alkoi tulla sen verran, että paluumatka sai hetken kuluttua alkaa. Ulkokannelta sai komeita kuvia Tallinnaan saapuvasta M/S Superstarista. :)

Superstar

Superstar ja hei hei Tallinna, nähdään taas!

Europan lepotuoliosastolta.

Sää oli aluksi upea, mutta pikkuhiljaa Europa ''sukelsi'' sankkaan sumuun ja sumutorvi soi,
Paluumatka Helsinkiin meni kuvaillen, syöden ja viihteestä nauttien sekä leppoisasti...

Kokousosastolta.

Ravintolakäytävä, 8. kansi

Syömässä kävin Maxim A la cartessa, ruoka oli hyvää ja täyttävää. :)
Gentle Power Band viihdytti tanssijoita.

Pina Colada -drinkki.
Ja sitten Helsinki alkoi häämöttää ja kävimme pakkaamassa matkatavarat, lähdimme kuitenkin viimeisten joukossa pois laivasta, todella haikea hetki kyllä poistua suosikkilaivasta.

Helsingissä.
Iso Kiitos Silja Europan miehistölle miellyttävästä merimatkasta ja nähdään taas!

MUKAVAA VAPUN ODOTUSTA KAIKILLE LUKIJOILLE JA AURINKOISTA KEVÄÄN JATKOA!

Loppuun vielä kuvia:

Seaside Cafe.

Joe's Place -pubi.

Windjammer Bar.

Ocean Club.

12. kannen peräosan raput.

Ja legendaariset puhelinkopit ovat säilytetty.