sunnuntai 3. tammikuuta 2016

Silja Serenade 21.12.-23.12.2015.

Hei! Kun vähintään kerran vuodessa käymme Päivä Tukholmassa -risteilyllä Helsingistä, niin ajattelimme, että menemme vielä toisen kerran, kun oli aikaa ja risteilykin oli edullinen. :) Varasimme siis uudistetun DeLuxe -hytin. Eli lähdimme ajamaan Turusta kohti Helsinkiä n. klo 12 jälkeen. Helsingissä oltiin klo 14 ja kävimme syömässä Kasarmitorin Hesburgerissa. Sitten klo 15 alkoikin jokin ClubOne -tarjous Kasarmitorin P-hallissa, joten auton ajoimme siis sinne. :) Sitten lähdettiin kävelemään kohti Olympiaterminaalia.

Silja Serenade
Terminaaliin päästyämme pappa kävi hakemassa meille maihinnousukortit.

15.30 alkoi laivaannousu, joten olikin aika astella upeaan laivaan. Oli kyllä niin mahtava fiilis, kun pitkästä aikaa pääsi Silja Serenadelle. Promenade on vaan niin upea! Veimme matkalaukut siis hyttiin ja hetken aikaa siinä fiilistelimme. Uusi DeLuxe hytti oli mielestäni freesi ja mukavan valoisa. Kyllä siinä alkuperäisessäkin kelpasi matkustaa...

Uudet verhot oli mielestäni kivat.

Hieno valaistus.

Cheers ristelyn kunniaksi!
Sitten lähdin kannelle kuvailemaan.

Kannelta.

Gabriella

Helsinki.
Aluksen korsteenissa loistaa Harri Hylje.
Sen jälkeen menin sisätiloihin, koska navakka tuuli sai sormet palelemaan. Kävin kiertelemässä ennen laivan lähtöä.

Promenade.

Atlantis Palacen portaat tanssiravintolan yläkertaan, 8. kannelle.
Atlantis Palace
Atlantis Palacesta.
Sitten kello alkoikin jo olla sen verran, että on aika irrottaa köydet ja matka alkakoon kohti Tukholmaa Maarianhaminan kautta. Samassa katselin Bow Barin keulaikkunoista lähtöä ja istuskelin siellä Kustaanmiekkaan asti. Samalla tilasin Pikku Kippari -drinkin. :)

Pikku Kippari -drinkki.
Sitten lähdinkin taas kiertelemään laivaa. Kun Old Port Pubiin asti kävelin, niin päätin käydä syömässä pientä välipalaa kahvin kera Coffee & Co:ssa.

Harri Hyljekin tuli moikkaamaan. :)

Serenadekin oli saanut samanlaisen hienon valoseinän kuin sisaraluksensa Silja Symphony.

Serenaden joulukuusi.

Lohitartar, nam!
Täytynee kyllä sanoa, että Coffee & Co:ssa on tarjolla hyvää kahvia sekä pikkusuolaista, myös leivonnaisia. Ja kahvilakin on sisustukseltaan tyylikäs. Sen jälkeen matka jatkui Atlantis Palaceen, jossa tällä risteilyllä juhlaväkeä tanssitti Indigga Band, mielestäni yksi parhaimmista bändeistä! Kuitenkin ennen orkesteria Atlantiksessa oli meneillään Grand Opening Show.

Grand Opening Show.
Pikku Kippari -drinkki. :)
Atlantis Palacessa ei kuitenkaan ollut kaikki istumapaikat täynnä.

Indigga Band.

II  Quattro, joka esiintyi Indigga Bandin tauon aikana.
Sitten laiva alkoikin keinua vähän, mutta silti Indigga Band vaan sai muut tanssimaan  :) Vaikkakin vähän varovaisemmin pitikin nopeatempoisessa musiikin tahdissa tanssahdella.

Sitten olikin keskiyön show:n aika, mutta sekin jouduttiin peruuttamaan merenkäynnin takia. Harmitti vähän, mutta turvallisuus on aina etusijalla. Indigga Band sen sijaan jatkoi illan menoa, mutta Atlantiksessa parketti alkoikin olla tyhjä, ehkä sen voimistuneen merenkäynnin takia. Olihan joillakin matkustajilla pahoinvointia, mutta sellaista se on.. Eikä siis ollut mikään paha ja itseä ei haitannut. :)

Fast Lane

Sen jälkeen olikin mukava mennä nukkumaan laivan keinuessa. Auttaa kyllä paljon nukahtamiseen! Sympalla tammikuussa 2015 puolestaan heräsin kovaan keinutukseen.

Aamulla heräsin klo 8 Suomen aikaa. Kävin kannella haukkaamassa happea ja samalla tällainen tunne: ''onpa mukavaa, kun nyt ollaan saaristossa ja ei enää keinu''. Vaikka keinumisesta tykkäänkin, niin onhan se mukavaa, että jossain vaiheessa mennään kuin peilityynellä. Sää siis näytti siltä, että hieno päivä tulossa.

Kannelta.
Myöhemmin vastaan tuli Baltic Princess, joka oli siis matkalla Tukholmasta Turkuun Maarianhaminan kautta.

Baltic Princess

Sen jälkeen kävimme erikoisaamiaisella Tavolatassa.

Joulutähti koristi Tavolatan ikkunaa.

Aamiainen oli ihan hyvä ja vatsat täynnä oli mukava sitten aloittaa mukava päivä. :) Laiva alkoikin pikku hiljaa saapua Tukholmaan ja kävin kannella kuvaamassa.

Aluksi vähän näytti synkältä, mutta taivas selkeni Tukholman satamaan saavuttaessa. :)

Oli vielä hieman tuulista...
Sitten laiva saapuikin Tukholman satamaan, mutta jäin vielä hetkeksi kannelle nauttimaan aurinkoisesta säästä. :) Pappa kävi hakemassa infosta bussiliput, jotta sitten ei tarvinnut mennä taksilla keskustaan ja takaisin satamaan. Viimeksi taksimatka kävi hieman kalliiksi...

Tukholmassa.

Romantikakin saapui.

Sitten meninkin hyttiin ja klo 11 jälkeen lähdimme maihin. Odotimme Tukholman keskustaan menevää bussia. Tukholman keskustaan päästyämme kävimme ensiksi NK-tavaratalossa.

Sää aluksi vaihteli aurinkoisesta pilviseen...

Kungliga Dramatiska Teatern

NK-tavaratalossa oli mielestäni hieno joulukuusi. Koko tavaratalossa oli mukavan jouluinen tunnelma.
Sen jälkeen matka jatkui Kungsträdgårdenin puistoon. On muuten mukava puisto niin kesällä kuin talvellakin. :)

Desigual -myymälä löytyi myös Tukholmasta, mikä sijaitsee myös nyt Silja Serenadella viime uudistuksen myötä.
Puistossa oli myös tekojää, jossa pystyi luistelemaan. Jos olisin etukäteen tiennyt, niin olisin varmasti ottanut luistimet mukaan. :)
Puistoalueella oli myös pieni joulutori, jossa oli myös kiva käydä käppäilemässä...

Joulutorilta.

Sitten kävelimme Södermalmissa maisemia ihaillen, jonka jälkeen alettiin pikku hiljaa suunnittelemaan laivalle paluuta...

Tukholman puistoa ja taustalla näkyy myös Pyhän Jaakobin kirkko.

Sitten lähdimme bussipysäkille odottamaan satamaan menevää bussia, joka tulikin hetken kuluttua.

Päätin räpsäistä kuvan vielä vanhasta terminaalista muistoksi, sillä uusi terminaali valmistuu vuonna 2016. Sori, kun on vähän pimeä kuva..

Laivalle takaisin...
Kun päästiin laivaan, poikkesimme Fast Laneen syömään. Itse tilasin listalta Home Made Angus-burgerin.

Home Made Angus-burger.

Oli maistuvaa ja vatsa kiitti. Sitten jatkoimme matkaa hyttiin, jossa otimme pienet ruokalevot. Pienten ruokalepojen jälkeen kello olikin sen verran, että paluumatka sai alkaa. :) Keulabaarista oli mukava seurata laivan lähtöä Tukholmasta hyvän drinkin ääressä.

Sitten päätin käydä vihdoin kaupassa. Gifts -myymälästä ''nappasin'' mukaani mm. Silja Line -mukin, laivamagneetin ja avaimenperän. :) En ole aikoihin laivalta ostanut paljon makeisia, ei oikein enää tee mieli.. Joskus ennen niitä tuli osteltua aivan liikaa. :) Enemmän tulee nykyisin osteltua esim. vaatteita, juomia ja parfyymituotteita sekä joitain laiva-aiheisia magneetteja, yms.. Sen jälkeen vein ostokset hyttiin ja päätin käydä kannella haukkaamassa happea..

Sitten ilta jatkui mukavasti kierrellen, kuvaillen ja hyvästä viihteestä nauttien. :)

Promenade kuvattuna 11. kannelta.

Kapteeni Mustaparta -drinkki.

Tässä on meneillään Harrin oma disco. :)

Promenadelta.

Kapellskär, jossa jokin Finnlinesin alus. :)
Keskiyön show.

Harri Hylje -drinkki.

Indigga Band.
Sitten laiva alkoikin lähestyä Maarianhaminaa, joten kävin kannella kuvaamassa. Sääolosuhteet ei olleet tuolloin parhaat, satoi vettä ja tuuli vielä siihen päälle. Ei kovin mukavaa, mutta joitain kuvia sain räpsäistyä. :)

Gabriella jatkaa matkaa kohti Helsinkiä. :)

Viking Linen rautarouva Rosella. :)

Maarianhaminan valot ja taustalla komeilee taas Rosella. :)  Ei häntä voi olla näkemättäkään! <3
Laiva lähtikin aika pian ja päätin vielä hetkeksi aikaa jäädä istuskelemaan Atlantiksessa.

Täällä rauhallisessa nurkassa oli mukava kuunnella musiikkia ja nauttia risteilyn viimeisistä tunnelmista tältä erää.

Aika pian alkoi väsyttää laivan keinuessa ja oli mukava suunnata nukkumaan, sillä kello oli jo 2 sekä aamiainenkin pitäisi jaksaa rauhassa syödä aamulla. :) Vakaammin laiva kuitenkin meni kuin menomatkalla...

Ja ulkokannetkin päätettiin sulkea kovan tuulen takia.
Aamulla herättiin klo 9 ja ehtisimme rauhassa syödä aamiaisen Tavolatassa.

Vatsa taas kiitti ja kävin kannella haukkaamassa happea ja nauttimassa hienosta säästä sekä viihdyin kannella Helsinkiin saapumiseen asti. :) Isovanhemmat menivät hyttiin pakkaamaan laukut.

Starihan se siellä Länsisatamassa. :)

Kustaanmiekka.

Aurinko paistoi kauniisti, mutta ulkona oli silti viileä viima.

Gabriella

Viking XPRS.

Punainen kaksikko. :)
 Sitten olikin aika suunnata hyttiin odottamaan, että pahin ryysis rauhoittuu ja aika nopeastikin poistuimme laivasta.

Kiitos Silja Serenaden miehistölle ja Tallink Siljalle mahtavasta matkasta ja upea laivanne houkuttelee kyytiin aina uudelleen, nähdään taas!

Mukavaa alkanutta vuotta kaikille!